Strona Główna FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Trojkąt Lidzbarski- odcinek Frombork
Autor Wiadomość
człowiekzmazur 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 9 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 274
Skąd: nn
Wysłany: 2005-12-12, 13:02   Trojkąt Lidzbarski- odcinek Frombork

Najciekawszy odcinek Trójkąta Lidzbarskiego
Fortyfikacje Trójkąta Lidzbarskiego
Odcinek Frombork- Braniewo

Fortyfikacje Trójkąta Lidzbarskiego są do dnia dzisiejszego dość trudne do zlokalizowania, nawet gdy mamy ze sobą dokładną mapę terenu. Zwarte tereny leśne, kiepskie drogi dojazdowe oraz bagna i tereny podmokłe doskonale chronią te niewielkie i doskonale wkomponowane w teren obiekty fortyfikacyjne przed oczami turysty. Dlatego najczęściej kiedy wybieramy się już zwiedzać fortyfikacje Trójkąta Lidzbarskiego to jedziemy tam, gdzie w pobliżu można zatrzymać swoje auto.
Najczęściej odwiedzane odcinki trójkąta Lidzbarskiego to:
- okolice miejscowości Szczurkowo- Ostre Bardo, gdzie ciąg fortyfikacji został sztucznie przegrodzony granicą polsko- rosyjską (z Obwodem Kaliningradzkim)
- rejon Kiertyny- Bezledy (na północ od Bartoszyc) przy drodze krajowej nr 51 prowadzącej do przejścia granicznego Bezledy- Bagriatonowsk, gdzie linia fortyfikacji została zdwojona i gdzie zamontowano jedną z pięciu trójstrzelnicowych kopuł pancernych 3P7
- okolice miejscowości Nowa Wieś Wielka (na północ od Lidzbarka Warmińskiego)
- fortyfikacje przy drodze wojewódzkiej nr 504 pomiędzy Fromborkiem a Braniewem
Stan zachowania obiektów, łatwość dojazdu, a przede wszystkim zachowanie jednego z nielicznych pancerzy obserwatora artylerii typu 44P8 powoduje że jednak najczęściej odwiedzanym fragmentem Trójkąta Lidzbarskiego są fortyfikacje przy drodze Frombork- Braniewo. Jadąc od strony Fromborka na wschód w kierunku Braniewa- 2,5km od miasta, po przekroczeniu mostu na rzece Bauda, możemy zatrzymać się na parkingu i pójść na wycieczkę po fortyfikacjach.









Fortyfikacje odcinka fromborskiego wybudowane zostały w latach 1936- 37 jako przedłużenie odcinka centralnego Trójkąta Lidzbarskiego w kierunku Zatoki Wiślanej. W związku z tym że przebiega tu jedna z głównych dróg komunikacyjnych z zachodu w głąb prowincji Prusy Wschodnie, linia fortyfikacji została tu zdwojona, a ponadto daleko na zapolu (w rejonie miejscowości Stępień) wybudowano schron dowodzenia na szczeblu batalionu.
Pierwsza linia fortyfikacji wysunięta jest na odległość około 500 metrów na zachód od głównej linii obrony, tworząc nijako przyczółek nad tzw. Kanałem Kopernika. Tworzą go 4 schrony bojowe i jeden schron bierny.

OB. 1 Schron ten wybudowany został na lewym brzegu Kanału Kopernika, w miejscu gdzie kanał zbliża się do linii kolejowej Frombork- Braniewo, około 450 merów na północ od mostu drogowego na kanale. Jest to obiekt o bardzo prostej konstrukcji, składa się z pomieszczenia załogi o wymiarach 3,10 x 3,20m oraz pomieszczenia bojowego chronionego przez kazamatę pancerną 5P7. Wejście do schronu znajduje się w ścianie tylnej, tak więc jest to obiekt do ognia czołowego. Obiekt zachowany jest w całości, pozbawiony jedynie płyt pancernych kazamaty ckm.

OB. 2 Wybudowany również na lewym brzegu Kanału Kopernika, około 150m na północ od mostu drogowego. Konstrukcja jego zbliżona jest do schronu nr 1, jednak wejście umieszczone jest w ścianie bocznej schronu, tak aby nie mogło być zniszczone ogniem z pobliskiej szosy Frombork- Braniewo. Również ten schron jest nie zniszczony, pozbawiony jest jednak elementów pancernych (kazamaty 5P7)

OB. 3 Schron ten wybudowany został około 50 metrów na północ od mostu drogowego na Kanale Kopernika. Przystosowany był do obrony szosy Frombork- Braniewo. Konstrukcja tego schronu jest taka sama jak obiektu nr 1, jednak jest on wysadzony w powietrze.

OB. 4 Wybudowany około 50 metrów na południe od mostu drogowego na Kanale Kopernika, bronił ewentualnej przeprawy przez kanał na południe od mostu- prowadząc ogień w kierunku południowo- zachodnim. Konstrukcja schronu jest taka sama jak obiektów nr 1 i 3 i podobnie jak schron nr 3 obiekt ten jest wysadzony w powietrze

OB. 5 Schron ten wybudowany jest około 100 metrów na południe od mostu drogowego na Kanale Kopernika i jest nieco cofnięty względem schronu nr 4. Przewidziany był Jako ukrycie dla obserwatora piechoty. Obiekt wysadzony w powietrze.

Druga linia fortyfikacji odcinka fromborskiego przebiega na wschód od rzeki Baudy, około 500 metrów na zapolu 1 linii. Składa się ona z 5 schronów bojowych oraz 2 stanowisk obserwatora artylerii.

OB. 6 Mały schron bojowy dla 1 karabinu maszynowego, chronionego od czoła 10- centymetrową płytą pancerną o wymiarach 200 x 340cm. Położony jest na szczycie tzw. góry świerkowej (niem. Ficht Berg), około 300 metrów na północ od parkingu przy moście drogowym na rzece Bauda. Wnętrze schronu składało się tylko z jednego pomieszczenia (nie poprzedzonego przedsionkiem) pełniącego funkcje bojowe jak również funkcję pomieszczenia socjalnego załogi. Schron wysadzony jest w powietrze.

OB.. 7 Położony również na szczycie Góry Świerkowej, miał niemalże taką samą konstrukcję jak schron bojowy nr 6. Obiekt wysadzony w powietrze.

OB. 8 Wraz ze schronami nr 6 i 7 tworzył mały węzeł oporu na Górze Świerkowej, w przeciwieństwie jednak do pozostałych schronów zlokalizowanych w tym miejscu przewidziany był do prowadzenia ognia bocznego (flankującego) a nie czołowego jak pozostałe schrony do których wejście znajdowało się w ścianie tylnej schronu, a nie bocznej jak w przypadku schronu nr 8

OB. 9- 10 Stanowisko obserwatora artylerii składające się z małego schronu biernego dla obsługi oraz 9- metrowej wieży obserwacyjnej. Do dnia dzisiejszego zachowała się betonowa podstawa wieży oraz ruina wysadzonego w powietrze schronu obsługi. Stanowisko to znajduje się około 200 metrów na wschód od parkingu, po lewej stronie szosy Frombork- Braniewo.





OB. 11 Około 200 metrów na wschód od parkingu, jednak po prawej stronie szosy Frombork- Braniewo, w lesie znajduje się wzgórze o wysokości 26,5 m.n.p.m czytelne na mapach jako Góra Bunkrowa. Na szczycie tego wzgórza znajduje się duży schron obserwatora artylerii, który pomimo dość silnego zniszczenia jest bardzo ciekawy, gdyż na jego stropie zachowała się pancerna kopuła obserwatora artylerii typu 44P8 (wysokość kopuły 1,92m, średnica wewnętrzna 1,30m, grubość pancerza 160- 200mm, waga 16 ton). Do niedawna na zewnętrznym pancerzu widoczna sygnatura informująca iż kopuła ta z numerem 65 odlana została w fabryce Kruppa w 1936 roku.
Dla badaczy fortyfikacji ciekawe jest również oznaczenie samego schronu. W 1939 roku, aby uniemożliwić nieprzyjacielskim służbom wywiadowczym rozpoznanie faktycznej siły obiektów, wszystkim schronom wyposażonym w kopuły pancerne nadano określenie "dzieło pancerne" (niem. Panzerwerk). Dla okręgu Wojskowego nr 1 w Prusach Wschodnich przydzielono kolejne numery 1 do 300 a schron obserwatora na Trójkącie Lidzbarskim koło Fromborka uzyskał zaszczytne miano Panzerwerk Pz.W 1.

OB.12 Obiekt znajduje się w lesie około 150 metrów na południowy- wschód od parkingu nad rzeką Bauda, jego konstrukcja jest identyczna jak schronów numer 6 i 7 na Górze Świerkowej, i podobnie jak one jest wysadzony w powietrze. Podobnie jak schron nr 3 pierwszej linii, bronił ewentualnej przeprawy przez Kanał Kopernika na południe od mostu drogowego.

OB. 13 Położony jest 50m na południe od schronu nr 12, konstrukcją jest taki sam jak schron nr 1 pierwszej linii obrony nad Kanałem Kopernika. Prowadził ogień w kierunku północno- zachodnim i wraz ze schronem nr 12 tworzył rygiel ogniowy.

OB. 14 Obiekt pełnił funkcję schronu dowodzenia batalionu i w związku z tym położony jest około 3 kilometrów na zapolu głównej pozycji obronnej, na południowo- zachodnim skraju miejscowości Stępień.

Wszystkie opisane obiekty odcinka fromborskiego obsadzone miały być przez jedną kompanię wojska (odcinek kompanijny).

[ Dodano: 2005-12-12, 13:07 ]
Próba rekonstrukcji Pz.W 1 na Bunkrowej Górze oraz schronu dowodzenia batalionu koło msc Stępień
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2005-12-19, 11:11   

I co najważniejsze, jest to odcinek chyba najdłużej bronionych niemieckich fortyfikacji wschodnich (nie liczę miast-twierdz). Rosjanie nie mogli przełamać tu obrony, a walki trwały od końca stycznia, niemal do końca marca 1945. Niemców wspierała nawet z Zatoki Gdańskiej eskadra Kriegsmarine ( "Scheer" i "Lützow" ). Więcej o tym można poczytać w opracowanku na www.panzer24.prv.pl

Badania Tomka Chwietkiewicza wykazały, że jest jeszcze kilka obiektów w tym rejonie (na południe), a także przedziwny obiekt (a'la "Heinrich") nabliżej Zalewu - najdalej wysunięty na zachód obiekt Trójkąta.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
jędruś 
starszy chorąży sztabowy



Kraj:
Poland

Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 02 Lip 2005
Posty: 233
Skąd: Mława
Wysłany: 2005-12-20, 13:06   Re: Trojkąt Liszbarski- odcinek Frombork

człowiekzmazur napisał/a:

-gdzie zamontowano jedną z pięciu trójstrzelnicowych kopuł pancernych 3P7
- a przede wszystkim zachowanie jednego z nielicznych pancerzy obserwatora artylerii typu 44P8
oraz pomieszczenia bojowego chronionego przez kazamatę pancerną 5P7.


Interesuje mnie obecny stan pancerzy 3P7, 44P8 i 5P7. Czy sa w dobrym stanie. A może kolega człowiekzmazur ma jakieś zdjęcia ?
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2005-12-20, 15:36   

Pod Fromborkiem zachowany był jeden niewielki pancerz-drzwiczki w schronie obserwacyjno-bojowym a'la Heinrich (niestety został właśnie wyszabrowany! ) oraz kopuła 44P8 - niedawno trzeba było robić aferę, bo lokalni złomiarze zaczęli ją ciąć palnikiem. Po zmarnowaniu sporej ilości acetylenu dali sobie spokój (na razie). I tym razem niemiecka stal pancerna Kruppa wygrała. Kazamaty 5P7 wysadzone i wywiezione, to samo wieża obserwacyjna.
Fotka kopuły spod Fromborka jest w dziale Trójkąta na ostpreussen, a także ta sama kopuła i fotki z innych odcinków na stronie z fotkami Marcina Dudka http://forttravel.w.interia.pl/mazuryger4.html i jedna z fot na http://forttravel.w.interia.pl/mazuryger3.html
Polecam - tam też są fotki wieży ze słynnego odkrycia Patherstellung.

[ Dodano: 2005-12-21, 18:30 ]
A tu uzupełnienia (na niebiesko) kilku obiektów. Te poniżej schronu nr 13 to juz następny odcinek kompanijny.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
człowiekzmazur 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 9 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 274
Skąd: nn
Wysłany: 2005-12-25, 13:51   

Kolego Schilmann schron 4 jest bardziej wysuniety na zachód tam gdzie go zaznaczyeś, jednak znajduje się on po południowej stronie drogi
_________________
"ósmego dnia Bóg stworzył bunkry i bunkrowców"
 
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Wiek: 41
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2005-12-26, 15:30   

Koledzy- niedawno zwiedzałem trójkąt, z tego co mi wiadomo to zachowanesą dwie 44P8, brak jest natomiast całkowicie zachowanych deckemplattów i półkopuł 3P7. Jedyny znany mi zachowany obiekt z deckemplattami znajduje się w schronie nr 297 na Linii Odry
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1393
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2005-12-30, 12:54   

Zdjęcia PzW1 z kwietnia 2004 roku. Na zdjęciu fro5.jpg widać, że ktoś się zabierał do tej kopuły już wcześniej.
 
     
SIEKIERZ 
starszy chorąży



Kraj:
Burkina Faso

Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 164
Skąd: Burkina Faso
Wysłany: 2005-12-31, 16:07   

Witam !!!
Po baaaaaaaaaaaaaardzo długiej nieobecności :o zajrzałem na forum i zostałem wspaniale zaskoczony. :shock: Widzę, że w tym wątku skupiło się wąskie grono "badaczy" TL. Tak trzymać i niech dołączą do niego następni. Wspólnie możemy rozruszać ten najbardziej zaniedbany "intelektualnie" a zarazem najliczniejszy zespół fortyfikacji w RP.
Wszystkiego Najlepszego Wszystkim Fortyfikatorom w nowym 2006 roku
Życzy !!!
).11
SIEKIERZ :D
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-01-02, 10:53   

Schron nr 4 jest faktycznie po południowej stronie drogi (nieco do przodu niż ten naniesiony), a na niebiesko po północnej stronie zaznaczyłem brakujący obiekt z kazamatą (wysadzony), mocno wysunięty przed linię główną i broniący zakrętu szosy. Na oryginalnej mapie niemieckiej go niestety nie ma (kreślarz sztabowy dał dupy, albo za dużo piwka popijał przy rysowaniu). Tak więc nawet Niemcy często nie wiedzieli gdzie mają schrony ;)
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
Ostatnio zmieniony przez Schliemann 2006-01-03, 22:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
SIEKIERZ 
starszy chorąży



Kraj:
Burkina Faso

Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 164
Skąd: Burkina Faso
Wysłany: 2006-01-07, 11:21   

WITAM !!!
Mała korekta:
Obiekt Nr 1 jest w istocie do ognia czołowego;
Obiekt Nr 2 jest do ognia czołowego;
Obiekt Nr 3 najsilniej zniszczony, trudność w identyfikacji wejścia ale wszystko wskazuje na to że jest do ognia bocznego.
Serdecznie Pozdrawiam !!!
SIEKIERZ
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939